ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ «ΔΑΦΝΗ-ΑΘΗΝΑ»

Φωτογραφία από το Internet.

Φωτογραφία από το Internet.

Το παρακάτω άρθρο, αποτελεί αντικείμενο μελέτης του dafninews.wordpress.com. με στοιχεία προερχόμενα κυρίως από το Internet.

Πηγές : www.leoforeia.gr, diavgeia.gov.gr, internet.

Τυχόν προσωπικές εμπειρίες, διορθώσεις, παρατηρήσεις, κλπ. ευπρόσδεκτες.


Μέχρι τη δεκαετία του 1980 οι αριθμοί των λεωφορειακών γραμμών ξεκινούσαν από το 1 και κατέληγαν το πολύ στο 200, ενώ μέσα στη δεκαετία αυτή, έγιναν για πρώτη φορά όλοι οι αριθμοί τριψήφιοι.

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1950 υπήρχε μόνο η Λεωφ. Ηλιουπόλεως. Η Λεωφ. Βουλιαγμένης δεν υπήρχε και όλη η κίνηση των οχημάτων προς τα νότια γινόταν αμφίδρομα μέσω της Ηλιουπόλεως.  Μια από τις πρώτες γραμμές που λειτούργησαν επί της Ηλιουπόλεως ήταν η 32 Πλ.Κλαυθμώνος-Αγ.Ιωάννης. Έκανε αφετηρία στην πίσω μεριά της Πλ. Κλαυθμώνος, μαζί με τις γραμμές προς Γούβα (κατοπινό 227), Κυνοσάργους, Ηλιούπολη και Δουργούτι (Αγ.Γεώργιο).

Η γραμμή αυτή διερχόταν κανονικά από Ηλιουπόλεως, έστριβε δεξιά στη Χερσιφρόνος (Ηλία Ηλιού δεν υπήρχε) και αριστερά στην οδό που είναι σήμερα η χάραξη της Βουλιαγμένης, τερματίζοντας στην Πλ. Αγ. Ιωάννη.

Όταν άρχισαν δειλά δειλά να αναπτύσσονται οι οικισμοί του Κατσιποδίου (Δάφνη) και του Μπραχαμίου, ορισμένα από τα δρομολόγια του 32 συνέχιζαν και μετά τον Αγ. Ιωάννη, ακολουθώντας την οδό πάνω στην οποία χαράκτηκε η Λ. Βουλιαγμένης μέχρι τους Καλογήρους κι απο ‘κει μέσω της Αγ. Δημητρίου στην ομώνυμη εκκλησία.  Οπότε πολύ σύντομα όλα τα δρομολόγια του 32 διέρχονταν από Καλογήρους και κατέληγαν Μπραχάμι.

Με την επαναρίθμηση του 1940, η γραμμή ονομάστηκε 35: Πλ. Κλαυθμώνος – Αγ. Ιωάννης-Μπραχάμι.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στα πλαίσια εκτεταμένων έργων οδοποιίας στο λεκανοπέδιο από τον Κων. Καραμανλή, διανοίχτηκε η Λεωφ. Βουλιαμένης όπως τη γνωρίζουμε και πάλι όμως λειτουργώντας αμφίδρομα, χωρίς να αποτελεί ζεύγος με την Ηλιουπόλεως.

Τότε δρομολογήθηκαν τα πρώτα λεωφορεία για Γλυφάδα μέσω Βουλιαγμένης (γραμμή 30) εξυπηρετώντας έτσι άψογα τον Αγ. Ιωάννη και τους Καλογήρους και καθιστώντας τη λειτουργία του 35 (που συνέχισε να διέρχεται από Χερσιφρόνος/Ηλιουπόλεως) μάλλον περιττή.

Οι κάτοικοι του Μπραχαμίου απαίτησαν (και κατάφεραν) να πάρουν δική τους γραμμή για το κέντρο, την 109: Αθήνα-Αγ.Δημήτριος. Έτσι το 35 περιορίστηκε και πάλι στο παλιό του τέρμα, στον Αγ. Ιωάννη, ή κατ΄ άλλες πληροφορίες πίσω από τον θερινό κινηματογράφο ΝΑΝΑ, έχοντας χάσει όμως το μεγαλύτερο κομμάτι της επιβατικής του κίνησης.

Λόγω της ραγδαίας οικιστικής ανάπτυξης στον οικισμό Δάφνης και ιδίως γύρω από τον άξονα της Εθν. Μακαρίου, δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 η γραμμή 110 Αθήνα – Άνω Δάφνη που δρομολογήθηκε μέσω Βουλιαγμένης (αμφίδρομα) και τερμάτιζε στο ύψος της οδού Αλκινόου, στον κινηματογράφο «ΔΑΦΝΗ», σήμερα πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου στην Εθν. Μακαρίου. Tο  «Άνω Δάφνη» μπήκε για να το διαχωρίσει με το «Δάφνη» των Καλογήρων, που μέχρι πρότινος εξυπηρετείτο από το 35.

Η συνέχεια ήταν αναμενόμενη: το 35 που ήταν στα όρια της κατάργησης, συνενώθηκε με το 110, δημιουργώντας το 35/110: Αθήνα-Αγ.Ιωάννης-Άνω Δάφνη που λόγω του πλήθους των επιβατών στην Εθν. Μακαρίου ήταν πάντα γεμάτο.

Όταν λίγα χρόνια αργότερα η Βουλιαγμένης και η Ηλιουπόλεως μονοδρομήθηκαν ως ζεύγος εισόδου/εξόδου της Αθήνας από τα νότια, η διαδρομή φυσικά μέσω Χερσιφρόνος καταργήθηκε. Το 35/110 δεν μπορούσε να «ανέβει» πια τη Βουλιαγμένης, άρα αναγκαστικά από Χίου θα έπρεπε να βγει Ηλιουπόλεως. Επειδή όμως οι κάτοικοι του Αγ.Ιωάννη είχαν συνηθίσει να εξυπηρετούνται από το 35/110 και η Ηλιουπόλεως σ’ αυτό το τμήμα έπεφτε λίγο μακριά, δημιουργήθηκε προφανώς η διαδρομή σύμφωνα με την οποία από Χίου έστριβε Αρτέμωνος κι απο’ κει μέσω Κάρπου στην Ηλιουπόλεως. (H Χερσιφρόνος επίσης μονοδρομήθηκε). Στην κάθοδο δεν υπήρχε θέμα, μιας και η Βουλιαγμένης διερχόταν έτσι κι αλλιώς από το κέντρο του οικισμού του Αγ. Ιωάννη.

Το 1981 με την επαναρίθμηση της ΕΑΣ, το 35/110 πήρε τον αριθμό 228 και κάποια στιγμή η διαδρομή μέσω Αρτέμωνος, επί της οποίας έκανε 2 στάσεις και μετά έστριβε δεξιά Κάρπου κι έκανε αριστερά και έβγαινε Ηλιουπόλεως, καταργήθηκε παίρνοντας τη μορφή μέσω Χίου-Ηλιουπόλεως. Η εν λόγω γραμμή τερμάτιζε στην οδό Αλικινόου και κατέληγε στην Ομόνοια, επί της οδού Σταδίου.

Οι στάσεις της γραμμής ήταν οι εξής :

ΟΜΟΝΟΙΑ – ΔΑΦΝΗ
Ομόνοια (αφετηρία)
Κλαυθμώνος
Σύνταγμα
Φιλελλήνων
Μακρυγιάννη
Βαριώτη
Φούρνος
Αγ. Ιωάννης
Γαρδένια
Νανά
Πλ. Δάφνης
Τσαλαγανίδου
Νιάρχου
Ναϊάδων
Μωριά
Ηούς
Αλκίνοου (τέρμα)

ΔΑΦΝΗ – ΑΘΗΝΑ
Αλκίνοου (αφετηρία)
Μωριά
Κατριβάνου
Νιάρχου
Τσαλαγανίδου
Γραβιάς
Αβέρωφ
Χίου
Αγ. Ιωάννης
Α’ Νεκροταφείο
Βαριώτη
Μακρυγιάννη
Σύνταγμα
Βιβλιοθήκη
Ομόνοια (τέρμα)

Λόγω της δημιουργίας του Metro, και δη των σταθμών Ν. Κόσμου και Αγ. Ιωάννη, καταργήθηκε το κομμάτι Αθήνα-Αγ. Γεώργιος της γραμμής 057 (Αγ. Γεώργιος – Λόφος Σκουζέ), και το 228 αποτέλεσε το νότιο κομμάτι της γραμμής 057 και έκανε το δρομολόγιο Δάφνη – Λόφος Σκουζέ. Με το 057 αραίωσαν τα δρομολόγια (που επί 228 ήταν 6′ περίπου στην αιχμή) και έγιναν 10-15′.

Σε κάποια φάση αποφασίστηκε η προέκταση της γραμμής μέχρι το Σταθμό Δάφνης (μέσω κύκλου από Μητρ. Ευθυβούλη – Αιγαίου – Παπαναστασίου).

Στις 16.12.2010, αποφασίσθηκε η μερική τροποποίηση της λεωφ. γραμμής 057 «ΣΤ. ΔΑΦΝΗΣ – ΛΟΦΟΣ ΣΚΟΥΖΕ  σε κυκλική γραμμή και μετονομάσθηκε σε «ΟΜΟΝΟΙΑ – ΛΟΦΟΣ ΣΚΟΥΖΕ» (όπως μέχρι σήμερα παραμένει) ενώ οι καταργούμενες στάσεις της μέχρι τότε υφιστάμενης γραμμής 057 (από την Ομόνοια έως τη Δάφνη) αποφασίσθηκε να εξυπηρετούνται από τη νέα λεωφορειακή γραμμή 202 «ΣΤΑΘΜΟΣ ΔΑΦΝΗΣ – ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΥΓΓΡΟΥ/ΦΙΞ). Η εν λόγω γραμμή ήταν τροφοδοτική /κυκλική, ξεκίναγε από τον Σταθμό μετρό Δάφνης και κατέληγε στον Σταθμό Συγγρού-ΦΙΞ επί της οδού Καλλιρόης για αποβίβαση και επί της οδού Συγγρού για επιβίβαση. Η γραμμή καταργήθηκε στις 26.7.2013.

Επίσης να αναφέρουμε ότι :

α) τη δεκαετία του 1960, λειτουργούσε κατά τους καλοκαιρινούς μόνο μήνες, λεωφορειακή γραμμή που εξυπηρετούσε όσους ήθελαν να πάνε για μπάνιο στα Καλαμάκι. Η γραμμή αυτή ανέβαινε την Ακροπόλεως από Φάρο προς το τέρμα της Δάφνης.

β) υπήρχε και μία τοπική γραμμή 233 ΑΘΗΝΑ – ΔΑΦΝΗ Γ΄(τοπικό Αγ. Βαρβάρας), με σκοπό να εξυπηρετεί τους κατοίκους πέριξ του Δημαρχείου/Αγ. Βαρβάρας. Είχε πολύ αραιά δρομολόγια και πολύ μικρή επιβατική κίνηση και καταργήθηκε.

Και δυστυχώς σήμερα, έν  έτη 2015, βρισκόμαστε πάλι αρκετά χρόνια πίσω μια και αναγκαζόμαστε να πηγαίνουμε με τα πόδια  λόγω της ανυπαρξίας λεωφορείων που να συνδέουν τη Δάφνη με τους σταθμούς του Metro και τις γύρω περιοχές.

Σχολιάστε

5 Σχόλια

  1. Delalis Spyros (facebook) : otan itan sketo 110 o titlos tis grammis itan ΑΝΩ ΔΑΦΝΗ

    Αρέσει σε 1 άτομο

    Απάντηση
    • Πολύ σωστά κύριε Delali Spyro. Όπως αναφέρουμε και στο σχετικό μας άρθρο. η γραμμή 110 «Αθήνα – Άνω Δάφνη», δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και δρομολογήθηκε μέσω Βουλιαγμένης (αμφίδρομα) και τερμάτιζε στο ύψος της οδού Αλκινόου, στον κινηματογράφο «ΔΑΦΝΗ», σήμερα πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου στην Εθν. Μακαρίου. Tο «Άνω Δάφνη» μπήκε για να το διαχωρίσει με το «Δάφνη» των Καλογήρων, που μέχρι τότε εξυπηρετείτο από το 35.

      Μου αρέσει!

      Απάντηση
  2. Delalis Spyros, 8/2/2016 (facebook) : εχω κανει εκατονταδες δρομολογια με αυτο το οχημα

    Αρέσει σε 1 άτομο

    Απάντηση
  3. Γιώργος Πισιμίσης 2/9/2014 (facebook) : Το αστικό λεωφορείο της Δάφνης έχει το νούμερο 35/110, διότι με το 35 ήταν η αρχική διαδρομή Αθήνα -Δάφνη (με τέρμα πίσω από τον θερινό κινηματογράφο ΝΑΝΑ) και με το 110 ήταν η διαδρομή Αθήνα -Άνω Δάφνη (με τέρμα στον κινηματογράφο ΔΑΦΝΗ- σήμερα πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου στην Εθν. Μακαρίου).

    Αρέσει σε 1 άτομο

    Απάντηση
  1. Απολογισμός του έτους 2015 | Νέα & Ειδήσεις Δήμου Δάφνης Υμηττού

Γράψτε απάντηση στο Νέα & Ειδήσεις Δήμου Δάφνης Υμηττού Ακύρωση απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: