Το 6ο Δημοτικο Σχολείο Δήμου Δάφνης γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα κατά του καπνίσματος

ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣΗ Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 31 Μαΐου, με απόφαση που πήρε το 1988 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, με σκοπό να μας υπενθυμίζει τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος.

Τη Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015, το 6ο Δημοτικό σχολείο Δάφνης σε συνεργασία με την Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία και την πνευμονολόγο κα Δήμητρα Μπουσίου θα παρουσιάσει στα παιδιά της ΣΤ΄ τάξης το πρόγραμμα πρόληψης του καπνίσματος «ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ», αποχαιρετώντας έτσι με τον καλύτερο δυνατό και πλέον διδακτικό τρόπο τα παιδιά του σχολείου που περνούν, πλέον, την πόρτα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και εισέρχονται στον κόσμο της εφηβείας.

Το πρόγραμμα πρόληψης του καπνίσματος “ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ” προσφέρεται από την Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία και υπεύθυνη είναι η πνευμονολόγος και συγγραφέας του προγράμματος κα Δήμητρα Μπουσίου.

Όπως αναφέρει η κα Μπουσίου : «Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η έναρξη της καπνιστικής συνήθειας, συμβαίνει στην περίοδο της εφηβείας (έναρξη πειραματισμού  στην ηλικία των 10-15  ετών),  και συνδέεται με τα χαρακτηριστικά της (επαναστατική διάθεση, τάση αυτονόμησης, αδυναμία αντίστασης στην πίεση της παρέας, κλπ.). Όσο νωρίτερα ξεκινήσει κανείς το κάπνισμα, τόσο πιο πιθανό είναι να γίνει κατά την ενηλικίωση βαρύς καπνιστής, καθώς και να πειραματιστεί με εξαρτησιογόνες ουσίες.

Η παρέμβαση μας για το κάπνισμα (της σημαντικότερης αιτίας νοσηρότητας και θνησιμότητας που μπορεί να προληφθεί) αξίζει να στοχεύσει τους προεφήβους και εφήβους (ηλικίες 7-15 ετών ), γιατί :

  1.  Η ηλικία πειραματισμού με το κάπνισμα είναι κατά μέσο όρο τα 13,8 έτη
  2. Πολύ νωρίτερα από αυτή την περίοδο διαμορφώνονται οι στάσεις και οι αντιλήψεις, στάσεις και πεποιθήσεις σχετικά με το κάπνισμα
  3. Οι έφηβοι ακόμη κι αν έχουν ξεκινήσει να καπνίζουν, δεν έχουν  εθιστεί, κι έτσι η παρέμβαση  μας στοχεύει στο να μη περάσει ο έφηβος από την περιστασιακή χρήση στην εξάρτηση.

Οι παραδοσιακοί τρόποι παρέμβασης για τον έλεγχο της καπνιστικής συμπεριφοράς που αφορούσαν  ενημέρωση και πληροφόρηση είτε με τη μορφή διαλέξεων είτε με τη μορφή έντυπου υλικού (ενημερωτικά φυλλάδια για τις επιπτώσεις του καπνίσματος στην υγεία, ή αφίσες με αντικαπνιστικό μήνυμα), έχουν αστοχήσει.

Η κατανάλωση του καπνού αυξάνεται μεταξύ των εφήβων και το κάπνισμα αποτελεί μια ευρέως διαδεδομένη συμπεριφορά και αγαπημένη συνήθεια  των μαθητών.

Επιχειρούμε έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της καπνιστικής συνήθειας των εφήβων, που περιλαμβάνει :

  1. Γνωστική  παρέμβαση αλλά  παράλληλα και
  2. Ενεργητική μάθηση (Διαδραστικό μέρος με ενεργό συμμετοχή των παιδιών και θεατρικό παιχνίδι)
  3. Στην παρέμβαση μας παράλληλα στοχεύουμε στην κινητοποίηση των γονέων, δασκάλων και καθηγητών

ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

  1. Παρουσίαση της λειτουργίας της αναπνοής και της επίπτωσης του καπνίσματος σε αυτή (μιλάμε μόνο για τις βραχυχρόνιες επιπτώσεις όπως μειωμένη αντοχή στην άσκηση, κακή φυσική κατάσταση, λιγότερο χαρτζιλίκι, κακοσμία στόματος κλπ) με απλά λόγια, αλλά και με  εικόνες, σκίτσα, κόμικς, χιούμορ, εποπτικά μέσα (ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης) κλπ.  
  2. Σύνδεση νέων πληροφοριών με γνώσεις από τα μαθήματα που διδάσκονται στο σχολείο. 

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

  1. Διαδραστικό μέρος με ενεργό συμμετοχή των παιδιών
  2. Θεατρικό Παιχνίδι

Μέσω του θεατρικού παιχνιδιού τα παιδιά  αντικαθιστούν  τη γνώση ως απαίτηση με τη γνώση ως ευχαρίστηση. Ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης, περιλαμβάνει α) κουκλοθέατρο (παράσταση με συμβολισμούς που αποκωδικοποιούνται ),   β) παντομίμα, γ) δραματοποίηση παραμυθιών (αφού προηγηθεί η αφήγηση  δ) συμμετοχή σε θεατρική παράσταση . 

Το πρόγραμμα «ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ», περιλαμβάνει:

  1. Ενημερωτικό πρόγραμμα,
  2. παραμύθια,
  3.  θεατρικά έργα
  4.  ομαδικά παιχνίδια
  5.  τραγούδια

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΓΝΩΣΗ

Τα παιδιά, παίζοντας ένα ρόλο, προβληματίζονται, κρίνουν, παρατηρούν, ανακαλύπτουν λύσεις, εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα χωρίς το φόβο να εκτεθούν. Προβάλλουν κρυφές σκέψεις, συναισθήματα, πεποιθήσεις, βρίσκουν διεξόδους και εκφράζουν τη δική τους πραγματικότητα. Είναι θεατές αλλά ταυτόχρονα δρουν, ανταλλάσσοντας ιδέες και απόψεις με τους συμμαθητές  τους για ένα δύσκολο και ακανθώδες θέμα όπως αυτό της καπνιστικής συμπεριφοράς και των εξαρτήσεων γενικότερα. Έτσι λιγότερο θωρακισμένοι εκφράζονται πιο ελεύθερα. Αν ένα κίνητρο για την έναρξη του καπνίσματος είναι η ένταξη στην ομάδα, αυτό πετυχαίνεται με θετικό τρόπο με την ένταξη στη θεατρική ομάδα. Παράλληλα στο θεατρικό παιχνίδι, αξιοποιούμε τη ζωγραφική (σκίτσο, γελοιογραφία, αφίσα, κολάζ κλπ.) καθώς και τη μουσική (τραγούδια για το κάπνισμα και τις εξαρτήσεις που τραγουδούν και παίζουν τα παιδιά, σαν μέρος των θεατρικών παραστάσεων ή ανεξάρτητα)».

Advertisements
Σχολιάστε

1 σχόλιο

  1. Το 6ο Δημοτικό Σχολείο Δάφνης ενάντια στο Φασισμό | Νέα & Ειδήσεις Δήμου Δάφνης Υμηττού

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: